Biobumm Twitter

Amarant, több mint divatirányzat

amarantNapjaink reform étrendjének összeállítása több kell, hogy legyen divatirányzatnál. Helyes étrendet összeállítani nem egyszerű, ebből adódóan alakult lassan teljes iparággá a táplálék kiegészítők gyártása. Ami voltaképpen nem is baj, de ebben a dologban is jó, ha utánajárunk a minőségnek.


Jó ha tudjuk viszont, hogy hiánytüneteink bizonyos növényi táplálékok ésszerű, gyakori fogyasztásával is pótolható legnagyobb részben. Ilyen például a sok - általam szuper élelmiszernek nevezett csoport egyik jeles képviselője, az amaránt, mely megoldás lehet sok problémára, mint pl. táplálékallergiásoknak, és vegetáriánusoknak egyaránt.

Amaránt az inkák kincse, - közönséges nevén disznóparéj - földünk egyik legősibb kultúrnövénye, az aztékok és az inkák birodalmából származik. Onnan ahonnan a méltán kedvelt kukorica, burgonya, paradicsom, paprika és a bab is. Amerika őslakosai szent testi, lelki és szellemi erőt adó tápláléknak tartották, mint később kiderült, bizony nem is alaptalanul.
Volt vallási rituálék eszköze, éppen ennek kapcsán tiltották be egy időben a termesztését. Dél-, és Közép-Amerika eldugott hegyi falvaiban vészelte át a politikai meghurcoltatását e növény.
Néhány száz év múlva (1970 körül) táplálkozáskutatók újra felfedezték, majd kutatni kezdték jótékony hatásait. A 90-es évek közepétől hazánkban megkezdték a termesztését, ismertsége híján akkoriban még csak exportra.

Az amarántról elmondható, hogy egyedülállóan komplex beltartalommal rendelkezik. Összehasonlítva több ismert gabonafélével jelentős mértékben eltér az eddig fogyasztott élelmi anyagoktól:
fehérjetartalma a rizsnek kétszerese, a búzának másfélszerese;
lizintartalma szinte minden eddig ismert gabonánknak a többszöröse.

A lizinről tudni kell, hogy nemcsak öregedésgátló, de anyagcserénket is nagyszerűen képes karbantartani rendszeresen fogyasztva, mindemellett még fokozza erőnlétünket, erősíti kitartásunkat, és szerepe van a zsírégetésben is.

Az amarántmag kiemelkedően magas vas, kalcium, cink és egyéb nyomelem tartalommal rendelkezik.
Már napi 150 gramm elfogyasztása képes fedezni napi vas és magnézium szükségletünket, igy különösen ajánlott kismamák, kisgyermekek és vegetáriánusok számára a mindennapi táplálkozás során.

Kalciumtartalma is jelentős, 100 gr amarant majdnem a kétszerese 100 ml tej kalcium tartalmának, ami fontos lehet a  mai ember számára.

Magnézium tartalma is nagyságrendekkel nagyobb az összes többi ismert gabonáénál, így nem csoda, ha rendszeres fogyasztói frissebb elméről, javuló keringésről, és a szívizmok normál működéséről számolnak be.

Amaránt felhasználásának lehetőségei:
Lisztjét kenyerekhez, süteményekhez, sült tésztafélékhez, linzerekhez használhatjuk;
puffasztott formában kiváló levesbetét lehet egy krémlevesre szórva;
joghurtokba, süteménykrémekbe is keverhetjük.

Szerző:  Orosz Tünde reformszakács